Enkele weetjes... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu Enkele weetjes... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu

Enkele weetjes...

Door: Corrie en Klaas

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Klaas

19 Juni 2012 | Vietnam, Hanoi

Afgelopen weken kregen we enkele vragen die we nu maar even willen gaan beantwoorden, daarnaast hebben we nog enkele weetjes.

- De Wifi is hier overal gratis en vaak heb je geen wachtwoord nodig. Als je vraagt of je een wachtwoord kan krijgen en of je hiervoor moet betalen, kijken ze je vragend aan.
- Ook het mobiel bellen is hier voor de Vietnamese bevolking bijna gratis en we hebben dan ook maar weinig mensen gezien die geen mobieltje hadden. Zelfs de H’mong bevolking lopen met mobieltjes.
- In Noord Vietnam (Cat Ba Island, Halong Bay) en midden Vietnam (Hue, Nha Trang) was het afgelopen dagen zo’n 37/38 graden, dit in tegenstelling met een week geleden toen meerdere tours door Halong Bay niet door konden gaan door het slechte weer.
- Het orkaanseizoen begint in juni en dan voornamelijk in het noorden, dus we zitten wel in veilig gebied.
- De Vietnamese bevolking antwoord op bijna iedere vraag van buitenlandse toeristen met een vriendelijk JA, maar dit betekent echter nog niet dat men de je begrepen heeft. Men antwoord vaak met JA uit beleefdheid.
- Voordringen in een rij of in een winkel vinden wij Nederlanders onfatsoenlijk, maar in Vietnam (en andere Aziatische landen) heeft ervaart men dit niet zo en gebeurt dit erg veel. Is voor ons even een rare gewoonte, maar daar wen je wel aan.
- Wanneer een Vietnamees zwaait men een losse hand van boven naar beneden, betekent dit niet wegwezen of even wachten, maar ‘kom hier of loop maar even mee’.
- Het hevig claxonneren in Vietnam door alles en iedereen die maar een claxon heeft, betekent hier niets meer dan ‘ik kom eraan’. Dit in tegenstelling met Nederland waar het gebruik van claxon vaak een andere betekenis heeft.
- Het regelen van tickets voor vervoersmiddelen (bus,trein,boot) en/of bezienswaardigheden verloopt in onze ogen nogal chaotisch en vaak op het laatste moment, maar we kunnen jullie vertellen dat het altijd goed komt en uiteindelijk prima geregeld is.
- We maken regelmatig mee dat wij de ‘bezienswaardigheid’ zijn en stiekem op de foto gezet worden door Aziaten. Soms ook vraagt men ons of wij met hen op de foto willen.
- Onze spierpijnen van de eerste weken hebben inmiddels plaats gemaakt voor verbrande lichaamsdelen. In HCMC bijna onderkoeling :).
- Enge beesten zijn we ook nog niet tegengekomen, ook niet in bed (denken wij). Wel een enorm keverachtig beest in onze hotelkamer.
- Afgelopen weken zijn enkele pogingen gedaan om ons (bewust of onbewust) op te lichten, maar door oplettendheid van ons niet gelukt (denken we :)). Vaak taxichauffeurs.
- Als je koffie besteld, bedenk dan dat dit standaard ‘koude’ en zwarte koffie is. Wil je er melk in, dan is er een verschil van milk en fresh milk. De 1e is een soort zoete room (wel erg lekker).
- Chocolade is hier erg duur en even duur als in Nederland. Voor ons is dit erg jammer..
- Bier wordt hier veel gedronken door de Vietnamese bevolking van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Tiger Beer, Hanoi Beer en Lao Cai zijn in het noorden populair, in het zuiden Saigon groen of rood of het merk 333.
- Wanneer je eten besteld, bedenk dan goed dat de kans zeer groot is dat de één z’n eten mogelijk al op heeft voor de ander z’n eten krijgt.
- Tot slot nog even voor onze verwoede rokers in ons midden. Er is hoop voor hen in…..Vietnam. Hier kost een pakje sigaretten ongeveer 1 euro!!

We hopen dat we de meest dringende vragen van jullie hiermee hebben beantwoord…

Groetjes,
Corrie en Klaas

• 19 Juni 2012 - 20:48

Edwin :

Nuttige tips!! Bedankt.

• 20 Juni 2012 - 09:18

Froukje:

Leuke weetjes!

Zo te zien maken jullie een fantastische reis. Veel plezier nog de laatste dagen!!

Groetjes,

Froukje

• 20 Juni 2012 - 13:21

Wendy :

Nog heel veel plezier de laatste 2 dagen!

Enne zijn jullie als eens ziek geworden van het eten?

Groet,

Wendy