Laatste dagen Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu Laatste dagen Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Ho Chi Minh City

Door: Corrie en Klaas

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Klaas

20 Juni 2012 | Vietnam, Hanoi

Hallo Iedereen,

Vandaag onze laatste hele dag in HCMC zijn we wat gaan ´museumhoppen´ en uitgerekend vandaag was onze heetste dag hier. We zijn nog even naar het War Remnantsmuseum geweest, omdat we ons eerste bezoek vrij snel moesten, omdat het bijna sluitingstijd was. En aangezien de toegangsprijs maar zo´n 60 eurocent is kun je er nog eens een bezoekje aan wijden. Daarna zijn naar het Herenigingspaleis geweest, wat in vele ruimtes nog bijna in dezelfde staat is als na de inval van de noordelijke Vietnamese troepen en de vlucht van de laatste Amerikanen in 1975. Vooral de kelders zijn vrijwel intact met zelfs de oude militaire landkaarten en communicatieapparatuur. Verder staan de vergader- en verblijfruimten nog net zo bij alsof er gisteren nog mensen gewoond hebben. We zijn ook nog op het dak geweest waar een replica staat van een Amerikaanse helikopter die destijds hielp om in allerijl de laatste Amerikanen te evacueren. De beelden en foto’s hiervan zijn wereldberoemd geworden.
We zijn ook nog naar het Revolution Museum geweest, hier zijn we welgeteld 15 minuten geweest en bleek niet helemaal ons ding. Wel heel veel attributen en gereedschappen van het Vietnam van vroeger. Mooi om te zien, maar veel tekst en uitleg was in het Vietnamees en die taal beheersen we ook na vier weken nog niet. Op de weg terug naar het hotel zijn we nog langs de Ben Thanh markt geweest. Dit is een grote overdekte markt/bazaar waar je van alles kunt koop zoals kleding, eten, prullaria, bloemen en ga zo maar door. Leuk om door heen te lopen en als je wat koopt om af te dingen, wat je hier goed kunt ‘leren’ en wat de verkopers volgens ons ook wel grappig vinden om dat met toeristen te doen. Ohja, en wie nu nog denkt dat Corrie soms wat terughoudend kan zijn, nou zie haar dan maar eens afdingen met de verkoopsters:).
Eind van de middag en avond hadden we het wel gehad met de hitte en hadden we bijna geen voeten meer over, dus zijn we ‘onze’ gezellige backpackerswijk ingegaan om vanaf enkele terrassen te genieten van lekker eten/drinken en van wat er om ons heen gebeurde, heerlijk!!
Gisteren zijn we trouwens nog met een tour mee geweest naar een deel van Mekong delta, de plaatsen My Tho en Ben Tre. We zouden met de boot vanuit HCMC over de Saigon River, maar hier was te weinig animo voor, dus werd het een bus naar My Tho en vanuit daar met de boot over de Mekong naar verschillende eilandjes. Natuurlijk was deze tour vrij toeristisch opgezet en kwam je natuurlijk langs nogal wat kraampjes en winkeltjes met allerlei hand- en kunstwerken en etenswaren, maar het ging hier gemoedelijk aan toe zonder dat men al te veel aan het opdringen was. We hebben hier heerlijk geluncht, onbeperkt allerlei soorten fruit gegeten (zelfs Klaas), honingmakerij cq fabriekje bezocht en enkele kokosfabriekjes bezocht. Onze gids gaf prima uitleg gedurende deze dag. Leuk om te zien allemaal en ondanks dat deze tour vrij toeristisch was opgezet, vonden we het een geslaagde en leuke dag.

Tot slot hadden wij nog beloofd om iets over Ho Chi Minh en Vietnam te schrijven. Omdat zelfs vier weken te kort is, doen we korte versie;
Vietnam (= land van het zuiden) bestaat uit 58 provincies en heeft zo´n 90 miljoen inwoners. Hanoi is de hoofdstad en Ho Chi Minh City (veel Vietnamezen spreken liever nog van Saigon) is de grootste stad met zo´n 7 miljoen inwoners. Verder is het land ruim 2500 kilometer lang en op het smalste deel 50 kilometer breed. Vietnam behoort tot één van de armste landen ter wereld, waarvan 29% onder de armoedegrens leeft, maar had voor de wereldwijde financiële crisis ook één van de sterkst groeiende economieën. We hebben hier een discussie op los gelaten over hoe dit dan tegelijkertijd kan, maar het blijkt wel echt te kloppen.
Vietnam heeft een jonge bevolking wat volgens de Vietnamezen komt door de 2,5 miljoen doden die vielen gedurende de 30 jarige oorlog van 1946 t/m 1975 en de geboortegolf daarna. Zo´n 65% van de bevolking is overigens onder de dertig jaar oud. Een overgrote meerderheid van de bevolking (93%) is boeddhist. In 1976, een jaar na afloop van de Amerikaanse oorlog, werden noord en zuid herenigt tot één Vietnam (zie herenigingpaleis). Saigon werd in 1975 door de Noord Vietnamezen omgedoopt tot Ho Chi Minh City.

Ho Chi Minh
Ho Chi Minh werd in 1890 geboren in Hoang Tru bij Kim Lien en hij heette eerst Ngyen Tat Thanh, maar nam later HCM als naam aan. Tijdens zijn wereldreis deed hij socialistische ideeën op in Europa en richtte in Parijs, Moskou en later China Communistische organisaties op. In 1941 keerde hij terug naar Vietnam en nam een andere naam aan, Ho Chi Minh (= brenger van verlichting).
Later leidde hij als president oorlogen tegen Frankrijk en de Amerika in zijn geboorteland. In 1969, zes jaar voor de onafhankelijkheid van Vietnam, overleed hij. De onafhankelijk van Vietnam wordt als zijn grootste verdienste gezien. Over het algemeen werd HCM of geliefd of gehaat door de Vietnamese bevolking.

Helaas zit onze vakantie er alweer bijna op en moeten we weer terug naar Nederland.We hopen dat jullie genoten hebben van onze reisverhalen.

Groetjes,
Corrie en Klaas

• 21 Juni 2012 - 10:37

Ingrid:

hey corrie en klaas,

Wat is het weer snel voorbij gegaan. Geniet nog even en alvast een hele goede reis terug.

Liefs ingrid

• 21 Juni 2012 - 11:49

Froukje:

Goede reis!

• 21 Juni 2012 - 19:17

Daniël:

Wat een leuke verslagen, foto's en handige tips:-)..
    Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten, maar dat zal wel. Ik vond het leuk om jullie te volgen.

Die nieuwe job staat je goed Klaas, ik neem de jouwe wel over op de Eik:-)

Groetjes Daniël

• 22 Juni 2012 - 07:56

Janneke:

Ik hoop dat jullie terugkijken op een prachtige vakantie. Gelet op jullie verhalen en foto's komt dat goed denk ik.

Leuk je volgende week weer te zien Corrie, tot dan!

Groetjes Janneke

• 22 Juni 2012 - 12:33

Elmar:

Mooi verslag. Ik ben benieuwd naar je verhalen klaas... tot snel.

• 22 Juni 2012 - 14:07

Kitty:

Hoi Corrie en Klaas,

Ik dacht laat ik toch nog als laatste een berichtje plaatsen. Ik heb net het laatste verhaaltje gelezen, was helaas met een kleine achterstand begonnen ;-). Zo te zien hebben jullie een geweldige en afwisselende reis gemaakt. De foto's zijn op het werk niet zo goed te zien dus ik kijk uit naar het fotoboek! Ik zou zeggen geniet van een rustig en hopelijk droog weekend in Nederland!!
    Groetjes