Weer thuis.... - Reisverslag uit Friesland, Nederland van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu Weer thuis.... - Reisverslag uit Friesland, Nederland van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu

Weer thuis....

Door: Corrie en Klaas

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Klaas

23 Juni 2012 | Nederland, Friesland

Hallo allemaal,

We zijn weer thuis... Inmiddels zijn we alweer ruim 24 uur thuis, hebben de tassen alweer uitgepakt, post doorgenomen en verwerkt en de eerste contacten met achterblijvers alweer gehad. Ook onze ‘kinderen’ sprongen bijna van blijdschap uit hun aquarium dat we er weer waren. Mobiele telefoon van Klaas die we niet meegenomen hadden was behoorlijk overbelast door sms´jes en WhatsApps :). Momenteel zijn we alweer een beetje gewent aan de frisse Nederlandse ‘zomer’ temperaturen en onze door onkruid overwoekerde tuin. We hadden even de stille hoop dat de tuin netjes bijgehouden zou worden door familie of buren, maar eigen initiatief zat er bij hen weer niet in, jammer toch weer..

Donderdagochtend om 8:30 uur (4:30 uur Ned. tijd) zijn we vertrokken vanaf luchthaven Tan Son Nhat uit HCMC. Onderweg naar de luchthaven hebben we weinig gesproken en waren we ieder op onze eigen manier aan het verwerken dat onze vakantie nu toch echt bijna ten einde is en de gedachte dat we een lange terugreis voor de boeg zouden hebben. Helaas konden we dit keer niet vooraf online inchecken, omdat HCMC airport niet in de lijst van Aeroflot stond (?). Omdat onze vluchtgegevens wel bekent waren maakten we ons verder geen zorgen dat we niet zouden vertrekken. Nadeel van niet op tijd vooraf online kunnen inchecken is dat je later bij de balie maar vaak moet afwachten waar je komt te zitten in het toestel. Gelukkig voor ons was dit keer dat er veel Russen in de rij bij de incheckbalie stonden die vaak zeer beroerd Engels spreken en dus al helemaal geen idee hebben hoe zij een voorkeur van een vliegtuigstoel kunnen vragen. Wij dus wel, met als gevolg dat wij een perfecte ruime plek hadden bij de nooduitgang, twee stoelen met 1,5 meter beenruimte en niemand naast ons. Het toestel was een redelijk nieuwe Boeing 767, maar nog steeds helaas geen tv schermpjes in de stoelen. Voor die 300 euro pp goedkopere tickets t.o.v. andere vliegtuigmaatschappijen namen we dat maar op de koop toe. Voor reizigers die nog twijfels hebben over de kwaliteit en veiligheid van vliegtuigmaatschappij Aeroflot, die is niet nodig!! Wij vliegen regelmatig naar verre en minder verre bestemmingen en hebben ruime ervaring met verschillende vliegtuigmaatschappijen in allerlei prijsklassen. Ook wij hadden vooraf wel even onze twijfels over Aeroflot, maar die zijn volledig weggenomen en zullen een volgende keer ook zeer zeker weer naar de veel goedkopere vliegtickets van hen kijken. Vliegtuigmaatschappijen als Cathay Pacific, Qantas of Singapore airlines bieden meer service dan Aeroflot, maar dit soort lange reizen blijven nu eenmaal een drama en een ‘houten kont’ krijg je uiteindelijk in alle vliegtuigstoelen, ongeacht de prijs. Wat ons ook nu weer opviel, was dat veel cabine-bagage van reizigers absoluut niet aan de standaard regels van vliegtuigmaatschappijen voldeed. Reizigers met veel te grote dichtgetapete dozen tot aan zelfs een grote bench waar een hondje in zat. Wij hebben al veel gezien en meegemaakt bij luchtvaartmaatschappijen, maar nog nooit een hond tussen de reizigers in het toestel.
Nadat het toestel met vertraging vertrok, hadden we het idee dat we mogelijk wel eens onze aansluitende vlucht zouden kunnen missen vanuit Moskou, maar dit bleek mee te vallen. Nadat we na 9,5 uur vliegen in Moskou aankwamen, konden we via de transferbalie gelijk doorlopen naar de gate, 20 minuten lopen. Een boardingpas hadden we in HCMC al gekregen. Na even snel opfrissen konden we gelijk instappen tussen de voornamelijk zakelijke reizigers voor een korte vlucht van 3,5 uur richting Amsterdam. Na een reis van totaal 19 uur kwamen we redelijk fit en precies op tijd volgens plan aan op Schiphol waar Fred (broer Klaas) ons al stond op te wachten. Na nog even de auto opgehaald te hebben in Heerenveen, waren we uiteindelijk om 02:00 uur thuis.

Wij hopen dat jullie genoten hebben van onze reisverslagen en foto’s en een idee hebben gekregen van wat er allemaal te zien en te beleven is in Vietnam. Met veel plezier hebben wij dit dagboek voor jullie (en onszelf uiteraard) bijgehouden en zullen dit in boekvorm laten afdrukken, zoals we dit ook in voorgaande edities hebben gedaan.
Waar onze volgende reis heen zal gaan weten we nog niet, maar de kans is groot dat die weer richting Azië zal gaan……

Groetjes en tot de volgende keer!!
Corrie en Klaas

• 24 Juni 2012 - 10:09

Sjoukje:

Hey Corrie en Klaas,

Wat ontzettend jammer dat jullie reis er alweer op zit... Het weer zal wel even wennen zijn voor jullie, of valt t mee?
    Ben blij dat jullie het naar jullie zin hebben gehad en veilig zijn geland!!

Liefs Sjoukje

• 24 Juni 2012 - 10:10

Sjoukje:

Ps. De volgende keer als jullie op vakantie gaan, niet vergeten een hint achter te laten bij buren en familie wat de tuin betreft...:D