Met Aeroflot naar Hanoi - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu Met Aeroflot naar Hanoi - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu

Met Aeroflot naar Hanoi

Door: Corrie en Klaas

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Klaas

04 Mei 2012 | Nederland, Drachten

Met nog drie weken te gaan is het aftellen nu echt begonnen voor we vertrekken naar Viëtnam. Maar eerst willen we alvast een korte update geven over onze voorbereidingen.

Sinds maart vorig jaar wonen we groter en waar andere mensen een ‘kinderkamer’ hebben, hebben wij een…..‘reiskamer’. Hier hebben we alles wat te maken heeft met reizen liggen, van reisaccessoires als onze backpacks, gevulde reistoilettasjes, ehbo-kit tot reisboeken en zelfs een levensgrote wereldkaart met bestemmingen waar we samen of onafhankelijk van elkaar zijn geweest.
Hierdoor ligt alles binnen handbereik en hebben we onze backpacks in een uurtje ingepakt en zijn tot op heden….nog nooit iets vergeten.
Vaak krijgen we verbaasde reacties van mensen dat we pas de avond voor vertrek de spullen bij elkaar zoeken en inpakken. Uiteraard bereiden we onze reizen wel goed voor. Eventuele valuta zijn dan al besteld, visums zijn al geregeld, eventuele extra vaccinaties zijn al geregeld (dit keer geen Malaria pillen) en voor aankomst, in dit geval Hanoi, hebben we dan al een hotel geboekt voor de eerste twee of drie nachten om even te acclimatiseren voor we verder reizen.
Voor deze reis hebben we meerdere hotels geboekt in de buurt van toeristische trekpleisters, omdat we niet weer de fout wilden maken van twee jaar geleden. Toen konden we in bepaalde gebieden niet meer komen, omdat bijna alle accommodaties volgeboekt waren en enkel de duurste 5 sterren hotels nog kamers hadden. En daar voelen wij ons niet echt op ons gemak. Zeker niet als je bezweet en op je bergschoenen en met een backpack binnenkomt en door hotelgasten en personeel bekeken wordt.
Dit jaar nemen we voor het eerst onze slaapzakken niet mee, dus zullen we nog meer ruimte in onze backpacks overhouden. We hebben gemerkt dat we onze slaapzakken maar enkele malen echt nodig hadden en dat de slaapvoorzieningen in de landen waar we geweest zijn verder prima voor elkaar zijn.
Voor het gewicht hoefden we het overigens niet te laten, want ze waren maar zo’n 800/900 gram per stuk, maar qua volume namen ze toch wel veel ruimte in beslag. Daarentegen zullen we dit keer waarschijnlijk wel een warme jas of trui mee nemen, omdat het in de bergen bij Sapa (N.W. van Hanoi) behoorlijk frisjes kan zijn. Maar misschien kopen we daar ook wel een warme jas of trui die we daar later weer weg kunnen geven aan de locals. Scheelt ook weer in de bagage.
Onze backpacks zullen overigens net als andere jaren een kilootje of 16/18 gaan wegen, daarnaast nog een kleine rugzak met belangrijke documenten en eerste levensbehoeften, mochten onze backpacks niet of later aankomen dan wij. Je weet het tenslotte maar nooit met….het Russische Aeroflot, want daar gaan we dit keer mee vliegen. Normaliter vliegen we met één of andere Aziatische maatschappij richting Azië, maar die vliegtickets vonden we dit jaar erg prijzig. Nu hebben we vliegtickets die per ticket zo’n 250/300 euro goedkoper zijn. Waar dat prijsverschil nou precies in zit is en blijft onduidelijk (hopelijk heeft dit niets met onderhoud te maken). Vroeger had Aeroflot niet zo’n beste naam wat enerzijds te maken had met, laat ik maar zeggen, vreemde praktijken op de luchthavens als lange incheck- en overstaptijden die ingekort konden worden als je geld betaalde aan mannetjes die Russisch spraken en ervoor konden zorgen dat je ineens voorin de rij stond. Maar ook verdween bagage en/of werd bagage gestolen en niet te vergeten de sterk verouderde Tupolevs zorgden voor een niet al te beste naam. In het begin van deze eeuw schijnt Aeroflot afscheid genomen te hebben van Tupolev en wordt er enkel gevlogen met Airbus (zie foto) en Boeing toestellen en nog één of ander Russisch merk . Daarnaast is één van de twee (internationale) luchthavens van Rusland nabij Moskou, Sheremetyevo, sterk gemoderniseerd en verwerkt deze op één na grootste luchthaven in Rusland elk halfjaar meer dan 10 miljoen passagiers via vijf terminals (zie foto). Om de thuisblijvers nog meer gerust te stellen, Aeroflot maakt sinds april 2006 onderdeel uit van SkyTeam, een alliantie van samenwerkende luchtvaartmaatschappijen waarvan ook KLM een deelnemer is. Van Amsterdam naar Moskou vliegen we overigens met KLM.
Mocht het dan allemaal goed gaan met vliegen, waar we natuurlijk vanuit gaan, dan hopen we in de ochtend van de 27e mei aan te komen in Hanoi. In de dagen daarna zullen we eerst wat acclimatiseren in Hanoi en omgeving, waarna we met de trein in Noordwestelijke richting de bergen in zullen gaan richting Sapa bij de Chinese grens.

Groetjes Corrie en Klaas

• 10 Mei 2012 - 09:12

Jopie:

Hallo corrie en klaas het ziet er allemaal goed uit en jullie zullen vast genieten ven de vakantie ik zie jullie verslag graag .gr.jopie

• 15 Mei 2012 - 19:56

Marianne:

Hé Corrie en Klaas, ziet er goed uit! Heel veel plezier in Vietnam. Groetjes

• 21 Mei 2012 - 14:49

Bert En Magda :

Hallo Klaas en Corrie,

Wat een mooie reis gaan jullie maken. Een avontuur en leuk om te volgen. Heel veel plezier!
    Wij gaan zelf ook de 26 ste mei weer naar Egypte duiken.
    Groetjes uit Ankeveen.

• 27 Mei 2012 - 11:31

Daniël Visscher:

Hoi Klaas en Corrie,
    Leuk verslag alvast, dat belooft nog iets goeds. Veel plezier daar in Viëtnam. Ik ga jullie zeker volgen.

P.S. Je hebt me op een idee gebracht met die reiskamer en helemaal met die levensgrote wereldkaart:)

Groet Daniel