Relaxen in Halong Bay - Reisverslag uit Ða Năng, Vietnam van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu Relaxen in Halong Bay - Reisverslag uit Ða Năng, Vietnam van Corrie en Klaas - WaarBenJij.nu

Relaxen in Halong Bay

Door: Corrie en Klaas

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Klaas

08 Juni 2012 | Vietnam, Ða Năng

Xin chào,

Op het moment van schrijven zitten we uit te buiken van onze maaltijd in een chique restaurant tussen de zakenmensen en kostte ons weer een kapitaal van jawel….. 11 euro totaal :). Ja, dit zijn behoorlijke bedragen wanneer je gaat eten in Vietnam, wat je normaal gesproken hooguit enkele euro’s kost.
Leuk by the way om de reacties op de blog en via de mail te lezen. Ook krijgen we vragen over Vietnam en hoe wij de dingen hier beleven, die zullen we binnenkort allemaal beantwoorden.
We hebben er inmiddels alweer bijna twee weken op zitten en hebben we het erg naar onze zin, we genieten volop van elke minuut dat we hier mogen verblijven. De gastvrijheid is heel bijzonder, zeker als je contact maakt met de plaatselijke bevolking. Sommige ‘gebruiken’ van de Vietnamese bevolking moeten we nog wat aan wennen, maar ook dat beginnen we te leren :).
Maandag 4 juni zijn we met een zeilboot van Cat Ba Island naar Halong Bay geweest. Halong Bay heeft zo´n 2000 kleine eilandjes en betekent ´Neerdalende Draak´. Volgens de gids schijnen deze eilandjes heel lang geleden te zijn ontstaan doordat deze zelfde draak begon te slaan met z´n staart (mythe).
We konden ons hier dan ook niet echt iets bij voorstellen, dus houden wij het maar gewoon op een natuurverschijnsel van heel erg lang geleden. Halong Bay staat op de door Unesco uitgeroepen werelderfgoedlijst.
Op de boot zaten we samen met dertien anderen, Canadezen, Fransen, Amerikanen, Duitsers en de ‘kapitein’, een continu vriendelijk lachende Vietnamees die geen woord Engels verstond.
Dat het met boekingen vaak niet goed gaat, bleek vandaag maar weer. Veel verhalen van andere toeristen gaan over de prijsverschillen van gelijke tours of dat ze meer zouden zien voor hetzelfde geld. Bij ons was alles verder weer prima geregeld. We hadden het bij ons eigen hotel gedaan, wat vaak betrouwbaarder is, maar wel door de Lonely Planet (dé reisbijbel voor reizigers) wordt afgeraden. Waarschijnlijk omdat je meer betaald, maar in Vietnam moet je eigenlijk bij alles (behalve het eten) afdingen.
Bij aankomst in de haven zagen we mooie grote boten en vroegen af welke van ons zou zijn. Tien minuten later kwam er een veel kleinere zeilboot aan gevaren en die was natuurlijk van ons! Achteraf gezien waren we blij met deze boot. Wij gingen namelijk als enige lunchen midden op het water zonder de andere 40 boten. Heerlijk relaxt!!
Voordat we echt Halong Bay bereikten voeren we met de boot langs een aantal drijvende dorpjes met viskwekerijen. Onderweg zijn we nog een aantal keren gestopt om grotten te bekijken, uiteindelijke kwamen we uit bij een grote grot genaamd Hang Sung Sot. Daar was het enorm druk en we kwamen voornamelijk Aziaten tegen. Dit was een mooie grot om te zien en volgens de gids zat die vol met verrassingen. Omdat Aziaten een grote fantasie hebben en heel gelovig zijn zien ze in veel stenen van alles en nog wat bijvoorbeeld een rots in de vorm van een schildpad. De schildpad is heilig hier en daarom aaien Aziaten deze steen voor geluk en leggen er geld bij. Waar dit geld aan het eind van de dag heen gaat is natuurlijk geen raadsel :). Hierna hebben wij de rust opgezocht en hebben wij midden op het water een door de ‘kapitein’ bereidde lunch gegeten, inmiddels waren we in Halong Bay.
Na de lunch was het tijd om weer terug te keren, naar de haven van Cat Ba Town. Ook nu hebben we een aantal tussenstops gemaakt. Zo was er gelegenheid om te zwemmen en hebben we in een kayak rondgevaren. Leuk om te doen, maar we wilden niet omslaan, want het water (de Golf van Tonkin) zit vol met grote kwallen! Behoorlijk verbrand zijn we aan het eind van de middag weer aangekomen in de haven. Een prachtige tocht en lekker relaxen op de boot zonder ook maar een zuchtje wind.
De volgende dag zouden we eerst de bergen in gaan, maar omdat we veel gedaan hadden de afgelopen dagen besloten we om het strand een bezoekje te brengen. Er zijn in Cat Ba drie verschillende mooie strandjes. Als je wilt genieten van de rust dan moet je voor drieën weer weg zijn, want dan stroomt het strand vol met Aziatische families en mensen die terug komen van een dagtour.
Vlak voor onze neus strandde een dode dolfijn aan. Dit heerlijk geurende beest werd, alsof het dagelijks gebeurde, tien meter van ons vandaag begraven (daar liggen geen mensen op een handdoekje :)).
’s Avonds hadden we onze tas weer ingepakt omdat we de volgende dag voor de derde en laatste keer naar Hanoi zouden gaan. De hoteleigenaar hadden we diverse malen gevraagd om een ticket voor ons te regelen voor de bus en boot, maar dit had hij ’s avonds nog steeds niet geregeld. We hadden er weinig vertrouwen in dat dit goed zou komen, maar hij verzekerde ons met zijn grote glimlach dat dit goed zou komen. Voor de zekerheid hadden we toch maar de wekker heel vroeg gezet die morgen.
En zoals elke keer bleek die ochtend dat het toch weer prima geregeld was en vertrokken we mooi op tijd naar Hanoi. Het afdingen gaat ons steeds beter af, ook nu werd het taxitarief gehalveerd. Bij het hotel aangekomen leken ze erg blij om ons weer te zien. Zelfs de norse manager die we nog nooit hadden zien lachen, gaf ons een prachtige glimlach. Onze beloning voor het terugkomen was een enorm kingsize bed waar we met vier mensen wel in konden slapen!
Donderdag 7 juni zijn we met het vliegtuig vertrokken naar Da Nang. Even een Aziatisch weetje tussendoor; of Aziaten nou vliegen, in de bus zitten of op een boot varen, je ziet ze vaak overgeven en schijnen hier totaal geen moeite mee te hebben en heel gewoon te vinden, erg fijn om naast te zitten .
De komende dagen zullen we vanuit Da Nang een aantal steden gaan bezoeken waaronder Hoi An, waar veel historische gebouwen staan en verder naar Hue. Meer daarover de volgende keer.

Groetjes Klaas en Corrie

Ps. We hebben 100.000 Dong ingezet op een overwinning van Nederland op Denemarken met 2-0.

• 10 Juni 2012 - 21:27

Froukje:

Hoi!

Die 100.000 Dong zijn jullie dus mooi kwijt! Konden jullie de wedstrijd daar ergens kijken?
    Al geld ingezet voor Ned-Dui?

Leuk om jullie reis zo te volgen. Klinkt fantastisch!
    Wat een mooie foto's weer!

Veel plezier weer!

Groetjes Froukje

• 12 Juni 2012 - 08:54

Janneke :

Hallo! (In de zin van een Nederlandse begroeting en niet een Aziatische stad -Hue, Halong, Hoi An-)

Fijn dat jullie zo'n mooie reis hebben. Prachtige foto's.
    Nog een fijn vervolg en wees voorzichtig saampjes!

Bizar hoor het begraven van dolfijnen op het strand… geen zandkastelen bouwen dus!

Groetjes Janneke